Ciekawostki z książki

Opuściłem się trochę ostatnio w czytaniu książek. Po części było to spowodowane faktem, że większość z nich jest w Stanach. W Ekwadorze mam też parę, ale jakoś tam mam inne zainteresowania. Korzystając z niesprzyjającej pogody, bo zimno u mnie jak wszyscy diabli, sięgnąłem po biografię Franciszka Pieczki. Lubię tego typu pozycje, szczególnie gdy dotyczą ludzi i czasów, które nie są mi obce. Mogę się zatem identyfikować z bohaterem biografii i dzięki temu mieć swoje własne odniesienie do opisywanych zdarzeń. Franciszek Pieczka to jeden z tych aktorów, którzy na stałe zapisali się w mojej pamięci. Jednak dopiero książka uświadomiła mi jak wielkim i wszechstronnym byk aktorem. Dodatkowo wyjątkowo skromnym i pełnym pokory. To tak na marginesie.
Nie chcę jednak pisać w tej notce o o aktorze i jego osiągnięciach. Pewnie w każdej, albo w większości książek, można znaleść jakiś urywek lub cytat, który zaskoczy niejednego czytelnika. Nie inaczej było ze mną, choć urywek nie dotyczy samego aktora, a bardziej tekstu, który wypowiedział grając w jednym ze swoich filmów. Franciszek Pieczka zgrał w „Konopielce” wędrownego dziada, który wygłasza taka oto kwestię:
”Od porządku, ludkowie moi, jest Pan Bóg. On pilnuje żeby wszystko szło jak trzeba….A diabeł chce zmieniać, ulepszać. Już jemu mało, że krowa się cieli, chce żeby się źrebiła. Do czego idzie: krowy będą się źrebiły, kobyły cieliły, owieczki prosiły, chłop z chłopem spać będzie, baba z babą…A co na to Pan Bóg? Pan Bóg coraz stareńszy, coraz częściej odpoczywa, a diabeł nachalniej z roku na rok”.
Komentarz zbyteczny. Słowo jeszcze o aktorze. Franciszek Pieczka zagrał dziewięć filmów wyreżyserowanych przez Jana Jakuba Kolskiego. Co ma na jego temat do powiedzenia reżyser? „Podczas jednego z wywiadów powiedziałem, żeby utworzyć jedną pieczkę jako jednostkę dobroci, bezinteresowności i życzliwości. Życzliwości najbardziej. Bo taki jest Franio”. Niestety, dzisiaj już tylko taki był Franciszek Pieczka.

43 myśli w temacie “Ciekawostki z książki

Add yours

  1. Chyba jeden z nielicznych, do którego wszyscy czuli wielką sympatię i szacunek. P.S. A u nas cieplutko, kwitną czereśnie i rzepaki, jest cudnie………     

    Polubione przez 1 osoba

  2. Też jestem fanem pana Pieczki:)

    Przypomniał mi się dialog z filmu „Czterej pancerni i pies” pomiędzy postaciami granymi przez aktorów Pieczkę (Gustlik) i Pyrkosza (mechanik – nie pamiętam imienia serialowego) podczas sceny usuwania usterki w czołgu:

    Gustlik narzeka na mechanika: ” pyrkosz, pyrkosz i nie jedziesz…”

    Mechanik ripostuje: ” uważaj bo ci pieczka zgasła!”

    Polubione przez 1 osoba

        1. Bardzo dziękuję….no i co ja mam teraz zrobić, spalę się ze wstydu albo cuś .. trza mi do USC w Śląskim Rzymie się udać….albo już dzisiejsza z wyprzedzeniem niech i Tobie spełnią się marzenia Gwiazdeczko 🙂🙂

          Polubienie

    1. Nigdy nie przeczytałem Konopielki, ale ten fragment bardzo mi się spodobał. Moja wiedz o Franciszku Pieczce, co uświadamiała mi książka, była bardzo pobieżna. Cieszę się, że mogłem go poznać bliżej, bo był wyjątkowy, człowiekiem…i rzeczywiście czuł się Ślązakiem

      Polubienie

  3. Lubiłem Franciszka Pieczkę jako aktora, ceniłem i szanowałem jako człowieka, choć moja wiedza na temat jego życia prywatnego jest pobieżna. Muszę kiedyś sięgnąć po jego biografię, to z pewnością będzie ciekawa i wartościowa literatura. Szkoda że młode pokolenia już nie mogą obcować z takimi ludźmi, bo przyszło im żyć w czasach pustych celebrytów.

    Polubione przez 1 osoba

    1. To był aktor, nie celebryta. Nie skończyłem jeszcze całej książki. Rozumiem, że takie pozycje zwykle pokazują dobre strony bohatera. Mam jednak wrażenie, że w przypadku Pieczki ciężko znaleźć coś negatywnego. Polecam, dla mnie to trochę powrót do moich czasów, ale generalnie uważam, że książka jest interesująca.

      Polubienie

      1. Nikt nie chce być zapamiętany źle, więc tego typu książki to na ogół swoiste laurki. Ale osiągnięć odmówić mu nie można, a ja mam sentyment do tych dawnych aktorów, bo to była górna półka, dziś takich jest jedynie garstka, a i to nie na takim poziomie.

        Polubione przez 1 osoba

  4. Czytanie biografii aktorów to fascynująca podróż przez ich życie i twórczość. Historia Franciszka Pieczki, uosabiająca talent i skromność, z pewnością inspiruje do refleksji nad naturą sztuki i ludzkiej egzystencji. Lubie książki ale zaciekawiłeś mnie swoją relacją z lektury biografii Franciszka Pieczki i gdy tylko będę miał możliwość to chętnie po nią sięgnę 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Dodaj komentarz

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com.

Up ↑

mo mnsoor blog

Website News

pk 🌍 MUNDO

Educación y cultura general.

Staircase Heaven

Modern Staircase & Balustrade

NA SATURNIE

jestem na innej orbicie, a tu jest chaos

Pisane Kobiecą Duszą 💋

Witryna Internetowa Pisana Kobiecą Duszą*** The website has a google translate. A google translate is below***

Listy i [inne] brewerie.

"Plus ratio quam vis".

kosmiczne lata

papa was a rolling stone

notatki na mankietach

mysli szybkie, mysli smiale, wszystkie mysli duze i male...

𝓛𝓾𝓼𝓽𝓻𝓸 𝓬𝓸𝓭𝔃𝓲𝓮𝓷𝓷𝓸ś𝓬𝓲 - 𝓴𝓪𝓵𝓲𝓷𝓪𝔁𝔂

𝒯𝑜 𝓃𝒾𝑒 𝒿𝒶 𝒷𝓎ł𝒶𝓂 𝐸𝓌ą 𝒯𝑜 𝓃𝒾𝑒 𝒿𝒶 𝓈𝓀𝓇𝒶𝒹ł𝒶𝓂 𝓃𝒾𝑒𝒷𝑜 𝒞𝒽𝑜𝒸𝒾𝒶ż 𝒹𝑜𝓈𝓎ć 𝓂𝒶𝓂 ł𝑒𝓏 𝑀𝑜𝒾𝒸𝒽 ł𝑒𝓏, 𝓉𝓎𝓁𝓊 ł𝑒𝓏 𝒥𝑒𝓈𝓉𝑒𝓂 𝓅𝑜 𝓉𝑜, 𝒷𝓎 𝓀𝑜𝒸𝒽𝒶ć 𝓂𝓃𝒾𝑒

Myśli (nie)banalne Joanny

Moje spojrzenie na świat

FacetKA

... bo ktoś musi nosić spodnie!

rymki i nie tylko

Przed wejściem tutaj nie musisz konsultować się z żadnym lekarzem, farmaceutą, a nawet z rodziną, gdyż treści tu zawarte z pewnością nie zaszkodzą Twojemu zdrowiu i życiu,